Handledning
Här kan du läsa om handledning
Introduktion
Definitionen av handledning är "hjälp och anvisning vid friare studier eller annat arbete" (Svensk ordbok, 2021). Den som ger hjälpen eller anvisningen kallas för handledare. I den här texten kommer fokus ligga på handledning av elever eller nyanställd personal inom vård och omsorg.
Handledaren
Handledaren fungerar som en god ambassadör för branschen, men också för att säkerställa god kvalitet i studier och arbetsintroduktion. Det kan innebära att ta emot elever som ska genomgå APL (arbetsplatsförlagt lärande) och LIA (lärande i arbetslivet), men också personer som ska genomgå en introduktion, såsom nyanställd personal och praoelever.
Som handledare kan du möta elever från olika skolformer. Det kan vara elever från gymnasieskolan, anpassade gymnasieskolan, vuxenutbildningen eller yrkeshögskolan. De kan ha olika ålder, intressen och ha varierad erfarenhet av arbetslivet.
Som handledare bidrar du till att göra elevens lärande på arbetsplatsen meningsfull och stimulerande. För skolan är det också viktigt att veta att arbetsplatsen ger eleven den träning som han eller hon behöver.
Det är bra att veta om elevens intressen och erfarenheter för på så vis får du bättre kunskap om vad eleven kan och vad eleven behöver träna mer på. Förutom det är det alltid bra att försöka få reda på mer om eleven. Ju mer du vet, desto bättre kan du ta tillvara på elevens speciella förmågor och bemöta eleven med intresse och engagemang.
Att vara handledare för någon som vill lära sig ett yrke är en utmaning. Elever har olika förväntningar, och erfarenheter, olika kunskaper och drömmar. Som handledare kommer du få en stor roll i din elevs framtid. Det du gör kan påverka hur han eller hon känner för arbetet och för yrket i framtiden. Genom att sätta dig in i elevernas situation, vara öppen för deras tankar och ta reda på deras förkunskaper, behov och intressen kan du stödja lärande och utveckling på rätt sätt och ge dem en bra start på yrkeskarriären.
Handledaren ska vid APL bl.a.
- Ha nödvändiga kunskaper för uppdraget (se. 4 kap. 14§ GyF & 2 kap. 30§ VuxF )
- Bedömas vara lämplig (se. 4 kap. 14§ GyF & 2 kap. 30§ VuxF)
- Bygga upp yrkeskunskaper och yrkesidentitet hos eleven
- Sätta sig in i vad eleven kan och ska kunna
- Följa och stötta eleven
- Ha uppföljande samtal
- Återkoppla elevens kunskap till skolan.
Checklista för handledare
Skolverket har tagit fram en checklista för dig som ska ta emot en eleven på din arbetsplats. Checklistan anger exempel på sådant som behöver finnas på plats före och under APL. Du anpassar den förstås till vad som är relevant för dig.
Modell för en professionells utveckling
Bertha Reynolds presenterade 1942 en femfasmodell för en professionells utveckling
Fas 1 - Den självcentrerade fasen
Fas 2 - Bära eller bristafasen
Fas 3 - Att kunna förstå utan att handla
Fas 4 - Att förstå och handla utifrån förståelsen
Fas 5 - Förmåga att förmedla det egna yrkeskunnandet
Den självcentrerade fasen
Eleven
- Här är eleven självfokuserad,
- kan inte ta in allt,
- är nervös och har mycket tankar,
- i den här fasen är det svårt för inlärning.
Handledaren
- Skapa trygghet,
- låt eleven gå bredvid,
- låt eleven lära sig rutiner,
- hjälp eleven förbereda sig inför uppgifter,
- avgränsa,
- låt eleven få reflektera vad som observerats.
Bära eller bristafasen
Eleven
- Är inte lika skrämmande för eleven längre,
- är mindre självcentrerad,
- lever sig in i situationen,
- kan känna sig trött och uppgiven
Handledaren
- Låt eleven pröva olika arbetsuppgifter (på passande kunskapsnivå),
- ha tid,
- aktivt lärande,
- diskutera och ge feedback.
Att kunna förstå utan att handla
Eleven
- Här är eleven lite mer varm i kläderna,
- kan leva sig in i och förstå situationerna,
- aha-upplevelser (kopplar ihop teori och praktik).
Handledaren
- Backa lite mer,
- Låt eleven ta egna initiativ,
- utföra uppgifter mer självständigt,
- ställ frågor.
Att förstå och handla utifrån förståelsen
Eleven
- Hit kommer inte alla elever,
- här har eleven en förmåga till integrerad förståelse och inlevelse även i krävande situationer,
- eleven är mer som en kollega än elev.
Handledaren
- Fortsätt diskutera och ge feedback.
Förmedling av det egna yrkeskunnandet
- I den här fasen kan man eller har förmåga att lära vidare det man själv bemästrar i sitt arbete. Man kan alltså handleda andra. För detta krävs att man bemästrar lärande dvs att man har kunskap samtidigt som man kan behärska elevers olika inlärningsförmågor.
Pedagogiska teorier och modeller för handledning
Mer information kommer...
Källa:
- Svenska Akademien (2021). Svensk ordbok. https://svenska.se/so/?id=129459&pz=7 [2024-04-09]
- SFS 2010:2039. Gymnasieförordning. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/gymnasieforordning-20102039_sfs-2010-2039/#K4 [2024-04-09]
- SFS 2011:1108. Förordning om vuxenutbildning. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20111108-om-vuxenutbildning_sfs-2011-1108/ [2024-04-09]
Sidan senast uppdaterad: 2024-04-09