USK-professionen
Att arbeta som undersköterska ställer stora krav på personlig lämplighet och att arbetsuppgifterna utförs på ett professionellt och etiskt sätt.
Introduktion
Undersköterskor är en viktig del av vårdteamet och arbetar med att ge vård och stöd till människor som av olika anledningar behöver det. Det kan handla om äldre personer som behöver hjälp med att klara av vardagliga sysslor, personer som drabbats av sjukdom eller skada och behöver rehabilitering eller personer med funktionsnedsättningar som behöver stöd för att klara av sin vardag.
Undersköterskor bidrar till att göra vardagen enklare och mer hanterbar för omsorgstagare* genom att ge praktisk hjälp, ge mediciner och sköta om personlig hygien. Vi är också ofta en viktig källa till uppmuntran och stöd för personer som är i behov av det.
Vår närvaro som undersköterskor kan också ha en positiv inverkan på anhöriga till omsorgstagare. Vi kan ge dem kunskap och råd om hur de kan hjälpa sina närstående på bästa sätt och vi kan också hjälpa till att lindra deras oro och stress genom att ge dem trygghet i att deras anhöriga är i goda händer.
* I texten används omsorgstagare synonymt med vårdtagare, patienter och kunder.
Skyddad yrkestitel
Undersköterska en reglerad yrkestitel
Från och med den 1 juli 2023 blev undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att det behövs ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln "Undersköterska" (samt titlar som kan förväxlas med "undersköterska") inom vård och omsorg. Den som hade en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 kommer fortsättningsvis få använda titeln till och med 30 juni 2033 (utan bevis).
Den som vill använda titeln undersköterska kan ansöka om bevis från socialstyrelsen här.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna som en undersköterska har varierar beroende på vart den arbetar
OBS! Nedan anges exempel på arbetsuppgifter inom olika områden. Notera att arbetsuppgifterna kan variera beroende på arbetsplatsens specifika rutiner, patientbehov och regionala skillnader.
Hemtjänst
Arbetsuppgifter för undersköterskor inom hemtjänst innebär att ge vård och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättningar i deras eget hem. Arbetsuppgifter kan inkludera:
- Personlig omvårdnad som hjälp med hygien, påklädning och toalettbesök.
- Medicinadministration och uppföljning av medicinska behov.
- Hjälp med måltider och näring.
- Fysiskt och socialt stöd för att underlätta vardagen.
- Förflyttningar och hjälp med rörelse, exempelvis att hjälpa personen att gå eller använda rullstol.
Särskilt boende för äldre
Inom särskilt boende, som äldreboenden eller vårdhem, arbetar undersköterskor med att ge omsorg till äldre personer med varierande vårdbehov. Arbetsuppgifter kan innefatta:
- Personlig omvårdnad och hjälp med dagliga aktiviteter som hygien och klädval.
- Administrering av mediciner och att hålla koll på medicinska scheman.
- Organisering av aktiviteter för att främja socialt engagemang och välbefinnande.
- Samarbeta med andra vårdpersonal för att säkerställa en helhetsvård.
Vårdavdelning på sjukhus
Inom vårdavdelningar på sjukhus arbetar undersköterskor tillsammans med sjuksköterskor och läkare för att ge vård till patienter som behöver sjukhusvård. Arbetsuppgifter inkluderar:
- Hjälp med patienternas personliga behov som hygien och toalettbesök.
- Assistera med patienternas förflyttningar och rörelse.
- Ta hand om basala medicinska behov som att övervaka patienters vitala tecken.
- Förbereda och servera måltider enligt patienternas behov.
- Hålla ordning och hygien på patientens vårdplats.
Vårdcentral
På vårdcentraler arbetar undersköterskor med att stödja allmänna hälso- och sjukvårdsinsatser. Arbetsuppgifter kan vara:
- Mottagande och registrering av patienter.
- Ta prov (blodprov, urinprov) för diagnostiska ändamål.
- Utföra enklare vårdåtgärder som förbandsbyte och suturtagning.
- Ge rådgivning till patienter om vård och behandling.
- Assistera läkare och sjuksköterskor vid undersökningar och ingrepp.
Professionellt förhållningssätt
Att ha ett professionellt förhållningssätt innebär att varje patient/kund/vård- eller omsorgstagare möts på ett sätt som är anpassat efter dennes specifika behov, förutsättningar och hälsotillstånd. Det är ett stort ansvar som ligger på var och en av oss som arbetar med människor inom vård och omsorg. Det professionella förhållningssättet bygger på flera olika faktorer såsom självkännedom, empati och kunskap.
Självkännedom
För att kunna bemöta och stötta omsorgstagare och deras anhöriga behöver vi ha självkännedom. Vi måste veta hur vi tänker, känner, brukar reagera och om våra värderingar, attityder, styrkor och svagheter men även om våra kunskaper och färdigheter. Eftersom vi jobbar med människor så kommer känslor att väckas. Mötet med vissa kan kännas lättare än mötet med andra. Oavsett om det beror på personkemi, värderingar, livsåskådningar eller erfarenheter så måste vi hålla en professionell relation till personen. Hit hör också etiska aspekter t.ex. att inte gynna en person man tycker bättre om, och missgynna någon man tycker är "besvärlig". Ens egna värderingar får heller inte inskränka på personens självbestämmanderätt.
Empati
En annan viktig del, för att kunna ge olika människor ett bra bemötande, är att kunna visa empati. Empati kan sägas innebära en förmåga att förstå hur någon annan känner. Det är viktigt eftersom vi då kan ta andra människors perspektiv och förstå varför de blir arga, irriterade, ledsna, besvikna eller glada. Man kan ge medkänsla, utan att ta över deras känslor eller känna medlidande.
Kunskap
Sen har vi kunskapen. Vi behöver också kunskap för att kunna bemöta människor. Vi kan få kunskap på olika sätt t.ex. teoretisk (läsa böcker, lyssna på föreläsning), praktiskt (genom att pröva och öva på sysslor) och genom tyst kunskap (erfarenheter). Vi kan genom dessa sätt få olika typer av kunskaper t.ex. kognitiva, känslomässiga, motoriska och sociala kunskaper.